EDD MAGAD OKOSRA!

Azt már az óvodások is tudják, hogy egészséges étkezés nélkül izmaink, csontjaink és izületeink működése nem lesz megfelelő. Az azonban sokkal kevésbé közismert tény, hogy táplálkozásunk nemcsak testi kondíciónkat, hanem szellemi állapotunkat is befolyásolja. De mivel kell etetni az agyat, hogy jól, illetve jobban teljesítsen?

Kell az energia!

A vizsgaidőszakban fogyó csokoládék bizonyítják, hogy az agy sokat fogyaszt. Bár tömege a teljes testsúlyunk alig 2 százaléka, az elfogyasztott tápanyagok 20 százalékát az agyi működés emészti fel. Energiát pedig leggyorsabban szénhidrátokból tudunk nyerni. Éppen ezért nem babona, hanem tény, hogy egy szelet csoki jót tesz akkor, amikor nagyobb mennyiségű anyagot kell megtanulni.

Hal a vízben

Az egészséges étkezés nélkül izmaink, csontjaink és izületeink működése nem lesz megfelelő

Vagyis inkább a halban lévő zsírsavak azok, amelyek elengedhetetlenek az agy fejlődéséhez és működéséhez. Az omega 3 zsírsav legnagyobb mennyiségben a halak húsában fordul elő. Ez az egyik oka annak, hogy a táplálkozási szakértők ajánlásaiban mindig szerepel, hogy hetente 2-3 alkalommal fogyasszunk halat. Emellett az olajos magvakban (dió, mandula) is magas az aránya.

Vitamin az idegeknek

A B-vitaminok nélkül az idegrendszer nem tud jól működni. A B1, B2, B5 és B6 vitamin is kiemelten fontos szerepet tölt be testünk egészséges működésének biztosításában. A B1 és B6 vitaminok elsősorban húsfélékben fordulnak elő, a B2 és B5 vitamin legfontosabb forrásai között pedig a májat és a tojást találhatjuk meg.

A B1, B2, B5 és B6 vitamin is kiemelten fontos szerepet tölt be testünk egészséges működésének biztosításában.

Kolin is kell

A kolin egy esszenciális aminosav, ami bár sokban hasonlít a B-vitaminokhoz, mégsem sorolják közéjük, mert szervezetünk képes előállítani. Sokoldalú funkciói között találhatjuk a sejteken belüli és a sejtek közötti információáramlást. Ha mindennapi hasznaira koncentrálunk, akkor ki kell emelnünk a memória működésében betöltött szerepét. A szakértők az agyműködés és a memória segítőjeként emlegetik. Természetes forrásból is bevihető, elsősorban a tojás sárgájában lehet fellelni. Ahogyan már említettük az emberi szervezet maga is termeli, ehhez pedig olyan aminosavakra van szüksége, amelyeket elsősorban húsból, sajtból és tojásból tud beszerezni.

Mit egy, hogy okos legyek?

Halat, húst és tojást mindenképpen érdemes rendszeresen fogyasztania annak, aki szeretné megőrizni szellemi frissességét. Ezekben ugyanis megtalálhatóak azok a tápanyagok, amelyek az emberi agy működéséhez nélkülözhetetlenek.

A vitaminok és ásványi anyagok közös jellemzője, hogy bár számtalan tabletta áll rendelkezésünkre, a természetes formában bevitt tápanyagoknál jobb a felszívódás aránya és nagyobb mértékben hasznosulnak. Éppen ezért kell különösen nagy hangsúlyt fektetnünk arra, hogy kiegyensúlyozottan táplálkozzunk.